Polski English

Aktualności

Holendrzy zwycięzcami Międzynarodowej Gry Internetowej "Codebreakers.eu"


20 kwietnia odbyła się uroczystość zakończenia Międzynarodowej Gry Internetowej „Codebreakers.eu”, poświęconej poznańskim matematykom i kryptologom, którzy złamali kody Enigmy. Podczas spotkania wieńczącego projekt, które odbyło się w CK Zamek w Poznaniu, Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego oraz Dyrektor Jacek Dziuba z Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych wręczyli nagrody zwycięzcom.

Najlepszy w rozgrywkach finałowych okazał się zespół U01 z Holandii w składzie: Arjen Beenhakker, Hans Nelisse oraz Gerrit van Woerkom. Drugie miejsce - ex aequo - zdobyły: holenderska drużyna F02 w składzie: Jan-Gerard van der Toron, John Besselink oraz Rien Bijl i drużyna z Polski reprezentująca II Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki z Gniezna w składzie: Agnieszka Stelmaszyk, Agnieszka Brzózka i Maksymilian Sych.

Członkowie drużyny U01 pracują w holenderskich i światowych koncernach. Ich wspólną pasją jest geocaching. Wspólnym zainteresowaniem grupy jest też historia szyfrów oraz łamanie szyfrów, dlatego tak wielkim entuzjazmem obdarzyli włączenie się do wielkopolskiej gry. Dodajmy także, że jako pierwsi i jedyni rozwiązali zadanie łapiąc szpiega w rozgrywce finałowej wczoraj w Poznaniu, co zapewniło im bezapelacyjne zwycięstwo.

Dla Panów z zespołu F02 pasją przewodnią jest także geocaching, którą rozwijają po pracy w dużych holenderskich i światowych korporacjach. Ale interesuje ich również kryptologia i rozwiązywanie łamigłówek oraz zagadek wymagających wiedzy kryptologicznej. Panowie reprezentują część Holandii zwaną Północną Brabancją, a więc region partnerski Wielkopolski.

Drużyna z Gniezna znalazła się w finale Codebreakers.eu po tym, jak zajęła pierwsze miejsce w organizowanym w listopadzie ub. roku przez Urząd Marszałkowski kursie kryptologii, pokonując 45 drużyn z całego regionu. Opiekunem drużyny była Pani Daria Kowalczyk.

Gra przeprowadzona została w formie internetowego kursu kryptologicznego kierowanego do mieszkańców geograficznej Europy. Wykłady i zadania kursu były prezentowane w języku angielskim. Zabawa rozgrywała się za pośrednictwem specjalnej platformy internetowej www.codebreakers.eu.

  • 10 listopada 2011 - uruchomienie strony internetowej będącej platformą, na której prowadzona była gra,
  • 12 listopada 2011 - kurs kryptologii przygotowany dla młodzieży z wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych,
  • grudzień 2011 – luty 2012 - rozgrywka internetowa,
  • 19 kwietnia 2012 - rozgrywka finałowa na ulicach Poznania. Dwie najlepsze drużyny oraz trzecia, finaliści kursu kryptologicznego z II Liceum w Gnieźnie organizowanego przez Urząd Marszałkowski dla młodzieży z wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych, zaproszeni zostali przez Marszałka Województwa do Wielkopolski, by w Poznaniu rozegrać wielki finał.

W grę, której nie towarzyszyła żadna kosztowna kampania promocyjna, zaangażowało się w sieci 129 zespołów z całego świata! Włączając w to m.in. drużyny z Argentyny, Australii, Bahrajnu, Indii, Kanady, Maroka, Nowej Zelandii, Rosji, Stanów Zjednoczonych i większości krajów z Europy. Rekord tym bardziej zaskakujący, że gra adresowana była głównie do Europejczyków, a objęła swym zasięgiem cały świat!

Jak wskazywali sami uczestnicy: „Nie chodziło o nagrodę”, „Sama gra była już nagrodą”, a „Zagadka Enigmy wciąga jak wirus, obejmując swym zasięgiem coraz to nowe osoby”. I co najważniejsze: „Do czasu gry Codebreakers.eu fakt, że to Polacy jako pierwsi złamali kody Enigmy, był dla mnie całkowicie nieznany. Książki, które czytałem na ten temat skupiały się głównie na osiągnięciach Brytyjczyków pod przewodnictwem Alana Turinga. W tym sensie gra Codebreakers z pewnością pokazała nam zupełnie nową perspektywę.”, „Dzięki niej można zdobyć nie tylko większą wiedzę na temat technik łamania kodów, ale i o samej maszynie Enigma w szczególności, a także o udziale polskich matematyków w łamaniu kodów Enigmy i o Polsce generalnie.” To tylko kilka wybranych relacji uczestników naszej edukacyjnej zabawy w sieci.

Interesujące było podsumowanie rezultatów gry. Okazało się bowiem, że poza grą i jej walorem edukacyjnym, spotkanie w sieci stało się także ciekawym badaniem socjologicznym, sposobem zdiagnozowania poziomu wiedzy o polskim wkładzie w złamanie kodów Enigmy, i wiedzy o Polsce i Polakach generalnie. W jubileuszowym roku 80 – lecia złamania szyfrów Enigmy przez poznańskich matematyków – ma to niemałe znaczenie.

Nagrodami w konkursie były e-readery, znanej japońskiej marki.

Uwaga:
Gra w dalszym ciągu jest dostępna na stronie internetowej www.codebreakers.eu. Tak więc każdy może się zmierzyć ze szpiegami i kryptologią, oraz posiąść wiedzę z dziedziny dekryptażu.